torsdag 26. august 2010

Jeg var så heldig å få være med på en fødsel, her er hvordan jeg opplevde det

Jeg skriver denne slik som jeg opplevde fødselen fra mitt ståsted.

Det begynte på mandagen når jeg fikk sms om riene hadde startet, fikk barnevakt til barna og ordnet med lufting av hunden. Dro bortover til den kommende mammaen siden hun var alene. Riene var svake så vi stresset ikke, gikk en tur med hennes hund og tok å fikk ordnet noen småting. Når barnefaren kom fra havet og fikk susjet og gjort seg klar så bar det avsted til føden (ca 2timer unna) Kom dit så forsvant riene, men hun var jo lovt igangsetting så hun regnet da med det, men fikk ikke det for dagvakten var gått av når hun annkom. Så det var bare å slappe av og gå igjennom noen detaljer å omvisning.
Hun ble da innlagt for igangsetting kl 8 neste morgen, så jeg dro hjem for å legge barna hos mormora, lufte min hund, og hennes hund så sove litt
Neste morgen fikk jeg sms at hun igjen hadde rier så da var det bare å hoppe i bilen å kjøre dit igjen. Første jeg startet med var å registrere riene hennes, hvor langt imellom og hvor lange de var slik at jordmor fikk beskjed, samt alt anna komminikasjon mellom dem. Det gikk tregt, riene var svake og hadde liten effekt
Jeg støttet opp med alt jeg kunne, gikk turer sammens med henne, oversatte det hun ikke forsto av det jordmor sa, gav henne råd og hjalp henne med avgjørelser. Og selvfølgelig slikt som ordne med mat og drikke, massage av rygg og smertelindrende punkter, varmepute og kald klut Ja og selvfølgelig dytte litt i barnefaren for han klarte ikke "lese" hennes behov helt. Når hun kom til 3 cm fikk hun en fødestue og lystgassen. Da var det fram og hjelpe henne å finne stillinger som lindret mest hos henne, alt fra preikestolen, sakkosekken, ball tja prøvde vel det meste ved 4-5cm prøvde de å ta vannet for å få de mere effektive, dette var igjen noe jeg måtte sette meg ned å forklare å prate med henne om.
Men desverre så ble ikke riene mere effektive Det gikk sakte så de valgte å sette epudural for så å gi medikamenter for å riene mere effektive. Dette var veldig spennende for jeg fikk virkelig ta del i denne delen, for mens jeg gav henne instrukser (hun forsto ikke legen) så ble jeg anestilegen sin hjelper, måtte sterelisere hendene for å holde instrumener og andre dupeditter, jeg var den som klistret fast alt som skulle klisters fast på henne samt koblet til noen slanger Slet litt med å få epeduralen inn for det var veldig trangt imellom, men det gikk nå tilslutt. Så var hun så heldig hun fikk sovet ca 1 time, mens jeg passet på og barnefaren var ute å røkte. Under dette satt jeg å skrev ned blodtrykksmålinger
Når hun da våknet så kjente hun ikke bakenden sin så epeduralen tok veldig godt på henne. Fra dette punktet gikk det fort for når jordmoren skulle sjekke åpning 2 timer etter epeduralen var satt så var hode på tur ut. Hun kjente da ingen pressrier (men de var der) for epeduralen hadde bedøvd alt så i starten sto jeg og jordmor å prøvde å vise henne hvordan hun best kunne presse. Litt morsomt for siden hun ikke kjente noe så satt hun å bare smilte å lurte på hvor smertene alle pratet om var. Men når jeg så første hårtustene så byttet jeg plass med barnefaren slik at han fikk stå ved siden av henne å delta på dette.
Da fikk jeg ett videokamera i handa å filmet mens babyen kom ut. kun 4 pressrie så kom en liten pike ut. Utrolig opplevelse og jeg var av de føste som fikk se babyen. Må innrømme jeg slet litt med tårer i øyekroken da ja. Slet og litt med å fokusere på filmingen for det var så utrolig fasinerende å se. Hadde da aldri regnet med jeg skulle stå å filme å se rett mellom bena på henne. Jeg fortsatte å filme mens de tørket babyen og klipte navlesnoren. Hun var heldig å fikk kun ett par pyntesting. Så var det litt kos for foreldrene så jeg trekte meg litt tilbake så de fikk nyte tiden sammen bare de 3.
Ble ganske fort etterlyst da (sto rett ute i gangen så var ikke langt unna) for da hadde hun flere spørsmål jeg måtte svare på for henne eller finne svar på. Så fikk jeg babyen en lang stund mens hun spiste og han var å tok en røyk å ringte rundt. Man kjente det godt i eggstokkende da ja. Så var det måling og veiing, og jeg hadde da godt over til rollen som fotograf så det var koselig å se hva de gjorde under denne tiden. fikk tatt mange fine bilder til dem. blant annet ett av henne på vekten hvor jeg fikk vekten med på bilde (altså tallene)
Jenta var 3082g, 48cm og 33cm rundt hode og var født 19:55 Når de kom seg over på rommet så fikk de en pakke hos meg med en hello kitty joggedress i str 50. Vi pratet litt om hendelseforløpet og hvordan hun følte det hadde godt.

Jordmor tok tak i meg før jeg dro og sa hun var imponert av min innsats, hjelp og ro. Så kl 12 på natten fant jeg ut det var på tide å dra (hun ville helst ha meg der hele tiden) og hun viste ikke hvordan hun skulle klare seg uten meg, men det taklet hun fint sa jeg og sa farvell.
Da kom barnefar etter for han hadde litt behov for å prate om alt som hadde skjedd og samt så takket han for all hjelp Det har vært en fantastisk opplevelse!! men i dag er jeg helt utslitt.

Godt mulig jeg redigere etterhvert for denne er bare skrevet på måfå så det er nok mye jeg ikke har fått med og det kommer ett bilde av meg med babyen senere for det har jeg fått lov til å legge ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar